Založ si blog

Fascinujúca príroda 2 – Potok nie je smetisko ani stoka

Pred pár dňami som dostal  celkom nadšený email od pracovníka Štátnej ochrany prírody, v ktorom mi  písal, že na potoku Neresnica pri Dobrej Nive našiel s kolegami cca 20 korýtok riečnych. Táto informácia ma celkom potešila a vzbudila vo mne záujem o preskúmanie dolného toku potoka Neresnica, ktorý ústi do riečky Slatina priamo v meste Zvolen.  Preto som sa 4 apríla poobede vydal preskúmať aspoň časť Neresnice pretekajúcej katastrálnym územím Zvolena.  Do potoka som vošiel hneď pri novej mimoúrovňovej križovatke na Lučeneckej ceste vo Zvolene, ktorej výstavba čiastočne zasiahla aj do koryta Neresnice.

 

Miesto kde som vstúpil do potoka.

Miesto kde som vstúpil do potoka.

 

Prakticky hneď ako som vošiel do potoka ocitol som sa v blízkosti dvoch vyústení odpadových rúr, z ktorých netieklo skoro nič, no aj to málo čo bolo v nich, bolo cítiť úplne jednoznačne. Tak som sa vydal pomaly proti prúdu Neresnice k najbližšiemu mostu, pod ktorým sa mi podarilo nájsť jedno korýtko riečne, no práve v tom momente ako som sa k nemu nakláňal, že si ho pozriem bližšie som si mimovoľne všimol, že vedľa mňa vo vode plávajú dve veľké ryby, ktoré sa mi javili ako hlavátky, alebo veľké pstruhy.  Nemal som so sebou podberák, tak som sa len pozeral ako ma pomaly obehli, až mi zmizli z dohľadu.  Celkom ma potešilo, že som videl dve také pekné ryby, no ešte mi nezaplo, čo sa práve deje, a tak som sa zohol po korýtko, aby som si ho pozrel bližšie a odfotil ho.

 

Úplne nový výpust z ktorého netečie do potoka nič voňavé, práve naopak..

Úplne nový výpust z ktorého netečie do potoka nič voňavé, práve naopak..

 

Keď som korýtko vrátil naspäť do piesku, odkiaľ som ho zobral, pokračoval som ďalej proti prúdu potoka asi dvadsať metrov, no ďalšie korýtka riečne som už nenašiel, hoci substrát dna bol priam ideálny na to, aby v ňom žili. Namiesto toho som mal možnosť pozorovať obrovské množstvo smetí vo vode aj na brehoch. Bolo to neuveriteľné, no na ďalšom úseku potoka to bolo ešte horšie, tam už boli smeti aj na konároch stromov, ktoré rástli na brehoch toku. Okrem toho som uvidel uhynutého jalca, tak som si ho odfotil.

 

Smeti na vegetácii v blízkosti brehu

Smeti na vegetácii

 

 

Smeti na okraji toku.

Smeti na okraji toku.

 

Už som bol v trocha hlbšej vode, keď  do mňa niečo vo vode dvakrát narazilo. Bolo mi jasné, že to boli nejaké väčšie ryby. Potom som si predo mnou v perejách všimol vyhadzujúce sa ryby tiahnúce proti prúdu. V tej chvíli mi zaplo čoho som svedkom na Neresníckom potoku v 4. aprílový deň. Mal som možnosť naživo sledovať ťah rýb na neresisko, len som zatiaľ nevedel  o aký druh rýb sa jedná. Chcel som to zistiť, a tak som sa na rýchlo rozbehol k perejám, no predo mnou bola hlbočina a ja som nemal vhodné čižmy, aby som ju prešiel, tak som musel vyliezť na breh a prejsť niekoľko metrov po brehu. Ešte pred tým než som vyliezol na breh, zbadal som v hlbočine ďalšie dve uhynuté ryby, jednou bola ploska pásavá a druhou pravdepodobne jalec hlavatý, no to ma v tej chvíli až tak nezaujímalo, pretože som sa ponáhľal k perejám, aby som čo najrýchlejšie mohol skúsiť chytiť nejakú rybu a určiť o aký druh ide.

Ešte pred tým než som sa dostal na miesto, som dostal po tvári haluzou jedného z kríkov, ktoré rástli na brehu až mi zleteli okuliare z nosa. Pravdepodobne tým predmetným kríkom bol bršlen, no to ma nezaujímalo, pretože som bol nadšený z toho, že mám možnosť pozorovať migráciu rýb na neresiská naživo a úplne z blízka.

Uhynutý jalec na okraji toku

Uhynutý jalec

 

Pekný pohľad na kúsok nezregulovaného úseku potoka Neresnica s hlbočinami a perejami, kde sa dali pozorovať migrujúce ryby.

Pekný pohľad na kúsok nezregulovaného úseku potoka Neresnica s hlbočinami a perejami, kde sa dali pozorovať migrujúce ryby.

 

Konečne som sa dostal k perejám, cez ktoré v tej chvíli tiahlo niekoľko desiatok rýb. Hneď som sa na ne vrhol a podarilo sa mi jednu chytiť do rúk, a položiť ju na breh. Temer okamžite som vedel, že je to podustva severná a predpokladám, že sa jednalo o samca, pretože mal na nose a hlave výrazné  neresové vyrážky, ktoré mávajú v čase neresu/trenia/rozmnožovania na hlavách najmä samce rýb. Čo najrýchlejšie som sa podustvu snažil odfotiť, aby som ju mohol pustiť späť do vody.   Na rybe bolo vidieť, že je vyčerpaná a na svoju veľkosť mala povážlivo nízku váhu.

Po urobení zopár fotiek som podustvu severnú pustil späť do potoka a pozeral sa, ako postupne mizne v prúde. V tej chvíli tiahli cez pereje predo mnou  desiatky ďalších rýb, ktoré sa občas vyhodili z vody celým telom, alebo len zadnou plutvou. Bol to pekný pohľad, ktorý ma zaujal natoľko, že som si nevšímal smetisko okolo potoka, ale aj v ňom, pričom som sa nachádzal v prirodzenom koryte podhorského toku s brehovými porastmi, meandrami a bočnými ramenami.

Nosáľ sťahovavý ktorého sa mi podarilo chytiť do rúk. V čase neresu strácajú ryby ostražitosť preto sa mi to podarilo, bežne by to bolo o mnoho ťažšie.

Podustva severná ktorú sa mi podarilo chytiť do rúk. V čase neresu strácajú ryby ostražitosť preto sa mi to podarilo, bežne by to bolo o mnoho ťažšie.

Ešte jedna fotka môjho úlovku, tentoraz už celého.

Ešte jedna fotka môjho úlovku, tentoraz už celého.

Trocha rozmazaná fotka dokumentujúca objem smetí na brehu potoka.

Trocha rozmazaná fotka dokumentujúca objem smetí na brehu potoka.

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

Referendum je sviatkom demokracie a každý demokraticky nastavený Slovák sa ho zúčastní

21.01.2023

Demokracia je vláda ľudu, ktorú občania uplatňujú priamo, alebo prostredníctvom volených zástupcov, ktorých môžu kedykoľvek odvolať. Na Slovensku sa, ale banda sprostých a arogantných fašistov vo Vláde, Parlamente, na Ústavnom súde a v prezidentskom paláci rozhodla, že ich vôľa a právo Vládnuť, je nad právom 5 miliónov obyvateľov Slovenska rozhodovať o Vývoji [...]

Čaputová : Žena, ktorá okradla stovky tisíc najchudobnejších dôchodcov

17.01.2023

Pred vyše dvomi rokmi na návrh ministra práce Krajniaka schválila Vláda SR a parlament retroaktívny a protiústavný Zákon, ktorým sa zmrazili valorizácie „minimálnych dôchodkov“ na 12 rokov. Pod týmto zákonom je podpísaná aj Zuzana Čaputová, ktorá bola opakovane upozorňovaná na to, že takýto neľudský zákon je v rozpore s niekoľkými článkami Ústavy SR, [...]

Zuzana Čaputová : Žena, ktorá zradila samú seba a pokúsila sa zarezať občiansku spoločnosť

09.01.2022

V roku 2015 vydalo nakladateľstvo Technickej univerzity vo Zvolene zaujímavú publikáciu s názvom „ Súčasná spoločnosť – výzvy a vízie“. V tejto publikácii sa nachádza kapitola s názvom „ Obhajoba práv občanov na zdravé Životné prostredie “, v ktorej jedna z autoriek okrem základného ozrejmenia toho čo je Aarhuský dohovor, zákon o EIA ap., napísala aj jednu [...]

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 08:14

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 47
Celková čítanosť: 183313x
Priemerná čítanosť článkov: 3900x

Autor blogu

Kategórie