Založ si blog

Parlament schválil protiústavný zákon, ktorý porušuje základné ľudské práva

Pred pár týždňami mi prišiel doporučený list z Úradu práce v Lučenci. Ja som si ho samozrejme prevzal na poslednú chvíľu a ešte som si ho zabudol aj pozrieť(nebol som doma a mal som povinnosti).. K tomu som sa dostal asi po 7 dňoch.. Úradníčka ktorej meno som nepoznal mi v liste oznamovala, že sa mám dostaviť na pohovor(pracovný) do miestneho domu kultúry ktorý sa bude konať v deň, ktorý už bol. Išlo o to aby som si odrobil základnú dávku v hmotnej núdzi(60 Euro na mesiac). Nebolo by na tom v podstate nič zlé, keby som nebol študentom dennej formy štúdia a, keby som túto skutočnosť riadne nepreukázal príslušným dokladom hneď na začiatku akademického roka. To že som tak urobil som si pamätal veľmi dobre, pretože som stratil originálny doklad o návšteve školy a musel som si dať potvrdiť nový, čo ma stálo asi 10 euro.. Študentom som bol až do 30.7.2014, list mi prišiel okolo 15.7.2014.

Na papieri od pani úradníčky z úradu práce bolo ďalej napísané, že keď sa v stanovenej lehote bez riadneho ospravedlnenia nedostavím na pohovor, tak ma budú musieť predviesť policajti(Európska socialna charta ktorou je Slovensko viazané zakazuje nútenú prácu). Tak som sa trocha zľakol ale potom som sa pozrel na dátum a čas. Zistil som, že je sedem dní po termíne konania pohovoru a policajta som za tých sedem dní ani nestretol, tak som si trocha vydýchol  Ďalej tam bolo napísané, že v prípade, že sa nedostavím bez udania dôvodu, tak mi zoberú základnú dávku činiacu u mňa až 61,60 Eur (po jarnom znížení zo 62 a dáke drobné..). Keďže to je môj jediný príjem v súčasnosti, tak som sa skutočne zľakol a išiel som si na internet vyhľadať stránku Úradu práce v Lučenci, aby som si naklikal telefónne číslo pracovníčky ktorá mi poslala list a hneď jej zavolal, a vysvetlil prečo som sa na pohovor nedostavil.
Hoci Úrad práce v Lučenci nie je žiadne béčko, nepatrí medzi malé úrady práce. Dokonca práve naopak je veľký a preto sídli v dvoch budovách v rozličných častiach mesta. I tak sa mi na celkom dobre poskladanej stránke UPSVaR Lučenec, nepodarilo nájsť meno pani/slečny úradníčky. A verte mi snažil som sa. Uvedomil som si, že telefonovať inej úradníčke a cez ňu riešiť veci nemá zmysel.. Prevolal by som toľko čo ma výjde cesta do Lučenca a späť. Okrem toho som mal na pošte ďalšiu obsielku z Úradu práce ktorú som radšej nechcel vidieť pred tým, než sa neporozprávam s kompetentnou úradníčkou.
Tak som sa vybral na druhý deň do Lučenca. Keď som prišiel na Úrad práce v Lučenci a vysvetlil pani úradníčke kto som, čo som a prečo som ju prišiel pozrieť, tak som sa dozvedel, že ona je tam nová a, že nevedela o tom, že študujem. Tak som jej položil pre mňa logickú a v podstate asi elementárnu otázku.. : Prečo ste sa nespýtala pani kolegyne ktorá ma má na starosti a vie, že študujem? Odpoveď bola, že kolegyňa má dovolenku a ona sa jej nemôže hrabať vo veciach ale, že pokiaľ sú veci tak ako hovorím, tak jej list ktorý ma posielal na pohovor a aktivačné práce je asi bezpredmetný. Niečo v tom zmysle povedali aj jej kolegovia naokolo, no ešte som mal vydokladovať (ešte raz) potvrdenie o štúdiu rsp. potvrdenie o ukončení návštevy školy. Tak som si povedal, že to nechám tak a vydokladujem čo odomňa chcú, pretože hádať sa s úradníkmi nemá zmysel, najmä keď sú v kancli štyria.
O niečo neskôr toho istého dňa som sa stavil na pošte vybrať si druhý doporučený list z Úradu práce v Lučenci. Keď som si ho doma otvoril skoro mi padla sánka. V druhom liste bolo 5 papierov. Na prvom bola Výzva na preukázanie skutočností.. Predpokladám, že chceli vedieť či ešte študujem alebo nie, no zase boli rýchlejší než reálny život. Doklad o ukončení štúdia som ešte nemal, tak isto aj doklad o zápise na ďalšie štúdium. Do troch dní som ich však mal informovať a vydokladovať môj stav“. Lenže ja som nevedel koho mám skôr informovať, či úradníčku ktorú som už v ten deň informoval alebo vedúcu odboru ktorá bola na papieroch čo som dostal podpísaná, prípadne úradníčku ktorá bola na dovolenke.. Hotový prúser.. Kládol som si otázku či stačí informovať jednu úradníčku alebo treba informovať všetky tri.. Čo ak mi vezmú tú šesťdesiat eurovú dávku a zdravotné odvody.. Čo potom budem robiť?..
Ďalšie 4 hárky papiera v doporučenej obálke za 1.40 Eura (to bola už druhá), boli vlastne dve zopnuté Ponuky – Zmluvy o vykonaní pracovných činností v rozsahu 32 hodín za mesiac.. Na jednotlivých stranách bolo pekne v tabuľkách rozpísané v ktoré dni, v najbližších mesiacoch sa obecné práce vykonávajú a aké pracovné činnosti môžem potencionálne vykonávať. Bol tam napísaný aj telefonický kontakt na pomocného koordinátora. Na záver som mal dokonca možnosť vyjadriť môj názor formou zakrúžkovania možnosti: a, prijmam, b, neprijmam. . V prípade zakrúžkovania možnosti b, by mi automaticky vzali aj tú minimálnu socialku a nedostával by som nič. A to v čase keď som bol študentom a nespadal som pod ako to len nazvať.. Pod chápadlá úradníčok na úrade práce, ktoré si ma presúvali ako kus handry či Gogoľovu mŕtvu dušu..
Úprimne, mal som toho dosť, tak som si išiel do obchodu kúpiť niečo jesť. Keď som vošiel do predajne, zobral si to čo som si chcel kúpiť, a postavil sa do radu pred pokladňou, naskytol sa mi dosť smutný pohľad.. Predomnou stála žena neurčitého veku, všetky svaly na tvári mala úplne zmľandravené, takže jej tvár vyzerala ako tvár Anglického mastifa, zvyšok tela tejto ženy nebol na tom o mnoho lepšie, proste bolo vidieť, že stratila vôľu žiť. Pred touto ženou stáli dve cigánky, tú mladšiu som poznal mohla mať približne toľko rokov ako ja, no jej tvár naznačovala únavu a v jej chrupe boli značné medzery.. Tá druhá cigánka bola asi jej mama, mohla mať okolo 50 – 55 rokov, no jej postriebrené vlasy hovorili o tom, že jej život rozhodne nie je ľahký. Cigánky práve platili chlieb a nejaké paštieky. Keď zaplatili dostala sa na rad pomaly sa šuchtajúca žena ktorú som už opísal. Kupovala si držkovú polievku v konzerve, chlieb a ešte nejaké potraviny. Pri pokladni nemala dosť peňazí a tak jej pokladníčka vzala konzervu s držkami naspäť. Hoci som mal dosť blbú náladu a posledné peniaze v peňaženke, spýtal som sa predavačky či môžem žene doplatiť za držkovú. Predavačka povedala, že je to dosť a, že čo bláznim.. Nehádal som sa.
Večer som si ešte raz prezrel papiere a stále som nechápal ako môžu úradníci bez toho aby sa spýtali(majú moje telefónne číslo aj email) produkovať také nezmysli(vyhrážanie sa predvedením políciou, nariaďovanie práce, posielanie zmlúv na podpis..).. Jediná možná odpoveď je, že vôbec nerozmýšľajú. Okrem toho, čo je ešte horšie, nepoznajú európsku socialnu legislatívu a ani ústavu tohto štátu.. A hlavne, je im úplne fuk či niekto zomrie od hladu alebo nie, čo je asi logické keď človeku odoberú aj tých smiešnych 60 Euro.. O niečo neskôr som sa dozvedel, že nový zákon č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi, to umožňuje. Zákon platí od 1. Januára 2014 a bol napadnutý ombudsmankou na Ústavnom Súde SR, práve kvôli paragrafom ktoré umožňujú to čo popisujem. Okrem iného tento protiústavný zákon ustanovuje diskrimináciu ako pracovnú metódu, pretože kategorizuje poberateľov základnej sociálnej dávky. To znamená, že časť ľudí ktorí poberajú dávku si ju musí odrobiť a druhá skupina ľudí si ju nemusí odrobiť, a potom je tu ešte tretia skupina ľudí, ktorá chodí na aktivačné práce, čo sú presne tie isté práce aj v tom istom časovom rozsahu ako si musí odrobiť predošlá skupina ľudí, rozdiel je len v tom, že ľudia ktorí sú na aktivačných prácach dostanú o 60 Eur na viac k základnej dávke. Potom sú tu ale ešte ľudia ktorí nezapadajú do štandardného vzorca a úradníkom do hláv. V mojom prípade to vyzerá strašne zložito, pretože mám viac ako 26 rokov a som študentom dennej formy študijného programu. Na základe tejto skutočnosti som nemohol ísť na aktivačné práce ako normálny nezamestnaný, nemohol som dostávať príspevok na zvyšovanie si kvalifikácie ako externí študenti, nemohol som ísť na niektoré práce na dohodu ako študenti ktorí majú menej ako 26 rokov. Nuáns je však o mnoho viac aj v súvislosti so zákonom o Vysokých školách, ktorý sa tiež každým rok mení tak, aby čo najviac študentov strácalo aspoň aké také istoty(socialne štipendiá), ktoré tento zákon priznáva.
No nič, ešte v ten večer som napísal email úradníčke u ktorej som v ten deň bol. V maily som písal, že jej nemienim dokladovať už raz preukazovanú skutočnosť /návštevu školy ale, že jej donesiem potvrdenie o ukončení návštevy školy, ktoré ale ešte nemám. Okrem toho som sa rozhodol, že sa pôjdem porozprávať s úradníčkami na úrade práce v Lučenci o tom, aby sa konečne angažovali v tom, aby som nebol naďalej diskriminovaný voči všetkým ostatným klientom UPSVaR, ktorí hoci nič nerobia alebo robia iba 32 hodín mesačne majú možnosť požívať vyššie socialne zabezpečenie(v prípade ak sa snažia), to isté externí študenti vysokých škôl. Ja ako denný študent nie.
Zhrniem to
V čase keď som bol študentom vysokej školy a stále som sa pripravoval na skúšky mi prišla doporučená obálka v cene 1.40 Eura, v ktorej sa písalo, že sa musím dostaviť na pohovor ohľadne odpracovania základnej dávky v hmotnej núdzi činiacej 61.60 Euro. V prípade ak by som na pohovor bez ospravedlnenie neprišiel, tak ma mali predviesť policajti a priamo na mieste by som musel podpísať ponuku práce, ktorú pre mňa prichystali na úrade práce v Lučenci. Ja som na pohovor neprišiel, no to úradníkom nevadilo, pretože mi zmluvy o vykonaní práce poslali ďalším doporučeným listom, ktorý stál 1.40 Eura. List som si prevzal v čase keď som bol ešte stále študentom vysokej školy a nemal som doklad o ukončení štúdia. Úradníci teda konali v predstihu. Pokiaľ viem, tak úradníci akéhokoľvek štátneho orgánu v predstihu konať nesmú. Rovnako nemôžu občanovi ktorí je podľa zákona sociálne odkázaný a jeho prežitie závisí od sociálnej dávky vo výške 60 Euro, mu nesmú túto dávku odňať, a to nie iba na základe zákona/ústavy/medzinárodných zmlúv a dohovorov ale najmä preto, že takéto konanie by privodilo smrť človeka, ktorý by umrel od hladu.
Niektoré paragrafy zákona č. 417/2013 Z.z., napadla ombudsmanka Dubovcová, a sú na Ústavnom súde SR. Jedná sa najmä o paragrafy ktoré hovoria o odňatí dávky k hmotnej núdzi, o nútení k práci, o tom, že niektorí občania si musia odrobiť sociálnu dávku a iní nie.
Po asi týždni, keď som už mal výstup zo školy som sa vybral na úrad práce do Lučenca. Slečne úradníčke(je tam nová) som odovzdal doklad o ukončení štúdia a vybral som sa hore za šéfkou. Nakoniec som sedel z troma šéfkami a trvalo pol hodinu, kým aspoň jedna z nich pochopila čo chcem. Stálo ma to kopu nervov(chcel som iba aby som mal rovnaké podmienky, práva ako ostatní) . Po tom ako som odtiaľ odišiel uvedomil som si ako ďaleko sú tieto ženy od ľudí ktorým majú pomáhať.. Hlavná veta ktorou operuje väčšina úradníkov na akomkoľvek úrade je: Ale viete čo, mi s tým nemáme nič spoločné, nemáme na to čo chcete dosah. Moja otázka potom znie: Načo ste pre Boha na tom úrade potom? Tiež som sa dozvedel, že úrad práce nemá nič spoločné s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa mňa majú spoločné jedno, ich hlavnou náplňou a poslaním má byť pomoc ľuďom, no dnes chcú ľuďom skôr pomôcť do hrobu..
Ako je to vlastne s tým našim sociálnym štátom? Môžete si prečítať sami, pretože ja už nevládzem.. V každom prípade nikde som nečítal, že by štát mal vyhladovať svojich občanov až na smrť alebo, aby ľudí ktorí potrebujú starostlivosť a pomoc nútil pracovať. To sú nezmysli.
Súčasná vláda si schválením zákona č. 417/2013 Z.z. urobila z právneho systému Slovenskej republiky trhací kalendár, rovnako tak aj z Európskeho a medzinárodného. Čo je horšie vlastných sociálne odkázaných občanov posunula z evidencie na úradoch práce do evidencie cintorínov a pohrebných ústavov. A hoci je to čo sa deje naozaj zlé ja predsa len vidím svetielka nádeje na Ústavnom Súde, a keď nie na ňom, tak na Európskom súde pre ľudské práva.
A na záver si neodpustím predsa len slová pár múdrych mužov z ťažkej doby Vojny o nezávislosť Amerických kolónií na Anglicku. Slová americkej deklarácie nezávislosti ktoré sú aj dnes tak aktuálne ako pred vyše 238 rokmi.
„Keď mnoho prípadov zneužitia moci a skutkov v bezprávie, sledujúcich neustále/bez ustania ten istý cieľ, svedčí o úmysle porobiť všetko absolútnemu despotizmu. Potom je naším právom, dokonca povinnosťou takúto vládu zvrhnúť a postarať sa o nových strážcov budúcnosti“

Referendum je sviatkom demokracie a každý demokraticky nastavený Slovák sa ho zúčastní

21.01.2023

Demokracia je vláda ľudu, ktorú občania uplatňujú priamo, alebo prostredníctvom volených zástupcov, ktorých môžu kedykoľvek odvolať. Na Slovensku sa, ale banda sprostých a arogantných fašistov vo Vláde, Parlamente, na Ústavnom súde a v prezidentskom paláci rozhodla, že ich vôľa a právo Vládnuť, je nad právom 5 miliónov obyvateľov Slovenska rozhodovať o Vývoji [...]

Čaputová : Žena, ktorá okradla stovky tisíc najchudobnejších dôchodcov

17.01.2023

Pred vyše dvomi rokmi na návrh ministra práce Krajniaka schválila Vláda SR a parlament retroaktívny a protiústavný Zákon, ktorým sa zmrazili valorizácie „minimálnych dôchodkov“ na 12 rokov. Pod týmto zákonom je podpísaná aj Zuzana Čaputová, ktorá bola opakovane upozorňovaná na to, že takýto neľudský zákon je v rozpore s niekoľkými článkami Ústavy SR, [...]

Zuzana Čaputová : Žena, ktorá zradila samú seba a pokúsila sa zarezať občiansku spoločnosť

09.01.2022

V roku 2015 vydalo nakladateľstvo Technickej univerzity vo Zvolene zaujímavú publikáciu s názvom „ Súčasná spoločnosť – výzvy a vízie“. V tejto publikácii sa nachádza kapitola s názvom „ Obhajoba práv občanov na zdravé Životné prostredie “, v ktorej jedna z autoriek okrem základného ozrejmenia toho čo je Aarhuský dohovor, zákon o EIA ap., napísala aj jednu [...]

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 47
Celková čítanosť: 183286x
Priemerná čítanosť článkov: 3900x

Autor blogu

Kategórie